COVID-19 Vládne opatrenia
Národná rada SR aktuálne prijala viaceré zákony, ktorými schválila tzv. vládne opatrenia na zvládnutie krízy spôsobenej pandémiou COVID-19.
Tieto opatrenia možno rozdeliť do 6 základných oblastí:
- štátne príspevky pre zamestnávateľov a niektoré kategórie SZČO,
- možnosť odkladu platenia odvodov,
- bankové záruky,
- dávky sociálneho zabezpečenia počas pandemickej situácie,
- niektoré opatrenia pre oblasť správy daní a dani z príjmov.
Pripravili sme online seriál článkov k jednotlivým vládnym patreniam.
V tomto newsletteri sme pre vás zhrnuli informácie z prvých 3 oblastí.
Veríme, že tieto informácie sú pre vás užitočné a pomôžu vám prekonať náročné obdobie.
Opatrenie č. 1, 3A alebo 3B? Poradíme vám.
- príspevok podľa opatrenia č. 1 môžu čerpať len tí zamestnávatelia (vrátane SZČO zamestnávateľov), ktorí majú povinne uzatvorené prevádzky, t.j. len na takých zamestnancov, ktorí pracujú v prevádzkach, ktoré boli povinne zatvorené a títo zamestnanci vôbec nepracovali z dôvodu prekážok v práci na strane zamestnávateľa (pozor, nie však zamestnanci, ktorí čerpali dovolenku, boli na PN alebo OČR)
- príspevok podľa opatrenia č. 3A môžu čerpať všetci zamestnávatelia (vrátane SZČO zamestnávateľov), ktorí mali zamestnancov na prekážke v práci, avšak nie z dôvodu povinne zatvorených prevádzok (ale napr. z dôvodu poklesu objemu práce počas pandemickej situácie)
- príspevok podľa opatrenia č. 3B môžu čerpať všetci zamestnávatelia (vrátane SZČO zamestnávateľov), ktorých prevádzky neboli povinne zatvorené, avšak v dôsledku pandemickej situácie mali pokles tržieb (za marec 2020 najmenej o 10 % a viac, za apríl 2020 a ďalšie mesiace najmenej o 20 % a viac). V tomto prípade je irelevantné, či zamestnanci pracovali alebo nepracovali z dôvodu prekážok v práci na strane zamestnávateľa, dôležité je len to, či nastal pokles tržieb.
Štátny príspevok zamestnávateľom, ktorých prevádzky sú povinne uzavreté, na udržanie pracovného miesta (1. vládne opatrenie)
Ste zamestnávateľom a vaša prevádzka patrí medzi povinne zatvorené v dôsledku opatrení Úradu verejného zdravotníctva SR pre pandemickú situáciu? Pri splnení niektorých podmienok môžete čerpať štátny príspevok na udržanie pracovného miesta.
Príspevok od štátu na náhradu straty príjmu pre SZČO (2. vládne opatrenie)
Ste SZČO, ktorá v dôsledku koronakrízy zaznamenala pokles tržieb? Po splnení niektorých podmienok môžete od štátu čerpať príspevok.
Štátny príspevok pre zamestnávateľov, ktorí v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie udržia pracovné miesto
Ste zamestnávateľ a pociťujete dôsledky pandemickej krízy? Napriek tomu, že Vaša prevádzka nepatrí medzi povinne zatvorené, evidujete pokles tržieb, prípadne vôbec nemáte pre svojich zamestnancov prácu? V nasledovnom článku sa dozviete
o možnostiach čerpania štátneho príspevku.
Odklad platby odvodov SZČO a zamestnávateľov pri poklese čistého obratu, resp. poklese príjmov o min. 40 %
Ste zamestnávateľ alebo samostatne zárobkovo činná osoba a evidujete pokles čistého obratu, resp. pokles príjmov v dôsledku aktuálne vyhlásenej mimoriadnej situácie? Pri splnení niektorých podmienok môžete využiť odklad platby časti odvodov.
Štátna pomoc vo forme poskytnutia bankových záruk a bonifikácie úrokov z úverov
Ministerstvo financií SR („MF SR“) predstavilo v rámci vládneho balíka opatrení zákon o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19. Na základe tohto zákona bolo prijatých viacero zmien v daňovej a finančnej oblasti. Vo finančnej oblasti ide konkrétne o poskytovanie bankových záruk, ktoré bolo tiež predstavené vládou v balíčku prvej pomoci.
Ostatné články
Oblasti, v ktorých je potrebné zosúladiť VOP s prijatou novelou
Dňa 1.7.2024 nadobudne účinnosť dlho očakávaná novela spotrebiteľského práva. Nový zákon o ochrane spotrebiteľa komplexne upravuje práva a povinnosti spotrebiteľov aj obchodníkov. Prijatie novely sa výrazne dotkne aj všeobecných obchodných podmienok (VOP). 1. Rozšírenie informačných povinností obchodníka Novela rozširuje informačné povinnosti obchodníka vo vzťahu k spotrebiteľovi, napr. o: a. …
Prvá regulácia umelej inteligencie
EÚ prichádza s prvou právnou reguláciou AI na svete (AI Act). Neregulované využívanie AI môže zasahovať nie len do bezpečnosti krajín EÚ, ale aj do ľudských práv a súkromia občanov. Na začiatok chce Komisia priniesť definíciu AI systému. Jej presné znenie ešte nie je známe, avšak hlavným kritériom pri jej vytváraní by…