Novinky za Apríl 2019

1. Smernica EÚ o copyright obmedzí slobodné šírenie spravodajského obsahu na internete
Autorské právo na digitálnom trhu významné ovplyvní smernica EÚ, o ktorej sme písali už v januári. Zameriava sa predovšetkým na internetových gigantov ako sú Google a Amazon, pričom zasiahne nie len konzumentov, ale aj tvorcov obsahu.
Zásadným bodom smernice je, že internetové platformy budú musieť uzatvárať licencie s jednotlivými autormi a printovými agentúrami pre možnosť šírenia ich obsahu - najmä titulkov správ a časti novinárskych a autorských textov.
Ďalšou významnou zmenou bude zodpovednosť sociálnych sietí a iných platforiem za obsah (fotografia, hudba, text atď.), ktorý ich užívatelia nahrávajú. Zabezpečenie technologicky a finančne náročných mechanizmov na filtrovanie tohto obsahu môže mať negatívny dopad najmä na malé firmy a start-upy.
Smernica obmedzí slobodu slova na internete, a v prípade nezáujmu zo strany internetových gigantov uzavrieť licenciu, môže úplne vytesniť niektorých tvorcov obsahu (t.j. autorov, médiá atď.). Členské krajiny majú povinnosť transponovať smernicu do svojich právnych poriadkov do jedného roka od jej účinnosti.
účinnosť 1. apríl 2019
2. Nové pravidlá pre taxikárov:
Digitálne platformy slúžiace na prepravu osôb ako Taxify a Uber doteraz pôsobili na slovenskom trhu bez dostatočnej právnej regulácie. Zmenu priniesla novela zákona o cestnej doprave, ktorá definitívne zlegalizovala ich pôsobenie.
Po novom budú musieť všetci záujemcovia o výkon taxislužby disponovať vodičským preukazom a povolením na prevádzkovanie taxislužby (odpadá však povinnosť byť držiteľom vodičského preukazu najmenej tri roky). Novela ovplyvňuje zákazníkov digitálnych platforiem aj tým, že cena za jazdu bude fixne stanovená ešte pred začatím prepravy, bez možnosti zmeny v závislosti od vzdialenosti alebo času jazdy.
Celé znenie novely nájdete tu: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2019/9/20190401
3. Aktuálna téma v oblasti ochrany osobných údajov na Súdnom dvore EÚ
Prevádzkovateľ e-shopu na svojej webovej stránke zapracoval ikonu „Like“ od spoločnosti Facebook. Keď užívateľ navštívil stránku predajcu, informácie o jeho IP adrese sa automaticky preniesli spoločnosti Facebook, aj bez nutnosti kliknúť na toto tlačidlo. Predajca používateľov neinformoval o spôsobe a účele použitia osobných údajov, dokonca ani nemal súhlas k ich využitiu.
Nemecké združenie na ochranu záujmov spotrebiteľov podalo žalobu proti konaniu predajcu. Nemecký súd sa obrátil na Súdny dvor s otázkou, či má predajca povinnosť získať súhlas a informovať dotknuté osoby o spracovaní osobných údajov.
V návrhu na rozhodnutie generálny advokát uvádza, že aj v týchto prípadoch dochádza k porušovaniu ochrany osobných údajov. Každý subjekt v pozícií takéhoto predajcu by mal v prvom rade vyžiadať súhlas s využitím osobných údajov a zároveň užívateľov informovať o účele využitia týchto údajov. O vývoji rozhodovacieho procesu budeme ďalej informovať.
Ostatné články
Veľké zmeny pri ochrane whistleblowerov a nové povinnosti pre firmy
Rozsiahla novela zákona o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti (tzv. whistleblowerov) prináša viacero dôležitých zmien. Čo je to protispoločenská činnosť, a prečo je zrazu tak dôležitá jej právna úprava? Protispoločenskou činnosťou sa rozumejú trestné činy vymenované v zákone (ide napríklad o trestný čin korupcie, branie úplatku, poškodzovanie veriteľa, ale aj trestné činy trestné…
Nová súdna mapa už v platnosti
Podnikatelia v okolí Bratislavy a Košíc, zbystrite pozornosť. Ak bola vaša spoločnosť doposiaľ registrovaná v obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, po novom patrí do pôsobnosti Mestského súdu Bratislava III. Ak bola vaša spoločnosť registrovaná v obchodnom registri Okresného súdu Košice I, od júna tomu tak nie je, a zodpovedáte sa Mestskému súdu Košice. Prečo…