Prečo VC fondy tak tlačia konvertibilné úvery do startupov? Aj keď už sú preinvestované, majú tržby a definovateľnú valuáciu?

Prečo VC fondy tak tlačia konvertibilné úvery do startupov? Aj keď už sú preinvestované, majú tržby a definovateľnú valuáciu?

Konvertibilný úver je pôžička, ktorá sa premení do equity. Ľudsky povedané, investor dá startupu peniaze výmenou za budúce akcie.

Poučky hovoria, že by sa mal používať v úplných začiatkoch firmy, prípadne na bridgovanie v ťažkých časoch.

Ono to ale má veľa smart-looking quick-wins pre startup aj investora - vyjednávanie je kratšie ako equity deal, startup netreba valuovať (kedy býva najviac kriku), papierovania je menej (chudáci právnici) a ani úroky netreba splácať, veď sa skonvertujú do akcií.

Idyla, nie?

Nie, equity investície tu nie sú pre nič za nič. Totiž pri convertible note, ak startup nezíska investíciu, často chýbajú jasné pravidlá ako postupovať - či sa dlh konvertuje, splatí, alebo predĺži.

Stretávame sa tiež s firmami, kde investori využili konvertibilnú pôžičku vo viacerých kolách. Na konci dňa je takýto startup plný investorov, ktorí nie sú spoločníkmi, ale veriteľmi a všetci len čakajú, kým to niekto striggeruje a dotiahne equity investíciu.

Záverom - je to určite dobrý nástroj na rýchle peniaze s málom paperwork. Len sa nedajte zlákať krátkodobými výhodami.

#venturecapital #convertiblenote #startuplaw #startupfinancing

Ostatné články

Ako sa zorientovať vo VC/PE skratkách a prežiť vyjednávanie s investorom

Ako sa zorientovať vo VC/PE skratkách a prežiť vyjednávanie s investorom

Venture capital zmluvy (alebo keď fond investuje do IT firmy) bývajú plné cudzích pojmov a skratiek. SHA, SPA, MRR, MVP, DD, Term Sheet, Data Room, Tag Along, Drag Along, Liquidation Preference. Úprimne, aj my právnici máme niekedy problém sa v nich zorientovať.  Prečo sa používajú skratky? Podľa teórie, skratka je…

Nová úprava ochrany spotrebiteľa sprísňuje podmienky zverejňovania recenzií

Nová úprava ochrany spotrebiteľa sprísňuje podmienky zverejňovania recenzií

Úpravu ochrany spotrebiteľa čakajú nasledovné zmeny: Koniec zavádzania spotrebiteľa Návrh má za cieľ znížiť špekuláciu obchodníkov, ktorí prispievajú k dvojakej kvalite výrobkov. Ako? Po novom sa medzi klamlivé obchodné praktiky zavádza marketing dvojitej kvality. Zákon v praxi bude teda zakazovať prezentovať tovar ako identický s tovarom uvádzaným na trh v…

Napíšte partnerovi
kancelárie

Klientom zvyčajne odpovedáme do 24 hodín

Táto stránka je chránená sytémom reCAPTCHA od Google s ochranou súkromia a podmienkami používania.
MATHISON

Napíšte nám