Zmeny v zákone o ochrane spotrebiteľa upravujú postup pri vybavovaní reklamácie v prospech predajcov
V súvislosti s opatreniami prijatými na pomoc podnikateľom prešiel úpravou aj zákon o ochrane spotrebiteľa. Jedna z najdôležitejších zmien sa týka postupu pri vybavovaní reklamácie. Podnikatelia (predávajúci) mali pôvodne povinnosť vybaviť reklamáciu v lehote do 30 dní od jej uplatnenia. Po novom začína plynúť táto lehota až fyzickým prevzatím reklamovaného tovaru. Má sa tak predísť situáciám, kedy spotrebiteľ uplatní reklamáciu elektronicky (emailom) a tovar odošle predávajúcemu až neskôr. Predávajúci sa tak nemôže fyzicky oboznámiť s vadou tovaru hneď po uplatnení reklamácie, čo v niektorých prípadoch komplikuje proces posúdenia a vybavenia reklamácie.
Pozitívnou zmenou pre podnikateľov je, že v prípadoch menej závažného porušenia povinností v oblasti ochrany spotrebiteľa môže Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) poskytnúť čas na odstránenie protiprávneho stavu a nemusí hneď ukladať podnikateľovi pokutu. Až následne, ak podnikateľ nenapraví pochybenie v poskytnutej lehote, SOI mu uloží pokutu. Dodávame, že novela nešpecifikuje pojem „menej závažné porušenie povinnosti“. Je na posúdení SOI, v ktorých prípadoch uzná za vhodné vyzvať podnikateľa na vykonanie nápravy.
Novela ruší povinnosť podnikateľov mať zverejnený reklamačný poriadok na viditeľnom mieste, pričom zariadenia poskytujúce stravovacie služby (napr. reštaurácie, závodné jedálne) ho nemusia mať vypracovaný vôbec.
Ostatné články
Prvá regulácia umelej inteligencie
EÚ prichádza s prvou právnou reguláciou AI na svete (AI Act). Neregulované využívanie AI môže zasahovať nie len do bezpečnosti krajín EÚ, ale aj do ľudských práv a súkromia občanov. Na začiatok chce Komisia priniesť definíciu AI systému. Jej presné znenie ešte nie je známe, avšak hlavným kritériom pri jej vytváraní by…
Európsky akt o kybernetickej odolnosti pre výrobky s digitálnymi prvkami
EÚ parlament a Rada dosiahli predbežnú dohodu ohľadom podoby Európskeho aktu o kybernetickej odolnosti. Tento akt rieši kybernetickú bezpečnosť výrobkov, ktoré obsahujú digitálne prvky – od softvérových produktov, smart spotrebičov cez detské monitory a hračky až po mobilné telefóny. Nová regulácia sa bude vzťahovať na všetky produkty, ktoré sú pripojené priamo alebo…