Využívanie ochrannej známky konkurenciou v rámci PPC reklamy

Čoraz väčšia časť inzercie sa presúva do online prostredia. Jedným z jej najefektívnejších nástrojov je tzv. pay-per-click reklama (PPC). Ide o reklamu založenú na kliknutiach, kedy klient neplatí za samotné zobrazenie reklamy, ale za jednotlivé kliknutia.
Predstavte si, že ste vybudovali úspešnú firmu a na ďalší rast používate práve PPC reklamu. Logo a označenie vám chráni ochranná známka (OZ). Časom spozorujete, že pri zadaní názvu vašej spoločnosti vám prehliadač nájde konkurenciu. Ako to je možné? Je pravdepodobné, že konkurenčná spoločnosť využíva označenie vašej firmy na svoju vlastnú propagáciu.
Je taký postup konkurenta v poriadku? Práve tomu sa venoval súdny dvor Európskej únie (SDEÚ). Ten vyslovil, že na zvýšenú ochranu OZ (označenie) je potrebné disponovať dobrým menom.
Kedy má známka dobré meno? „Ochranná známka má predovšetkým vtedy dobré meno, keď má veľmi výrazný a presvedčivý imidž, ktorý u spotrebiteľa vyvoláva predstavu pozitívnej osobitosti tovaru.“ Takto to vymedzil Úrad priemyselného vlastníctva.
Pri posudzovaní, či má OZ dobré meno, sa hľadí hlavne na podiel známky na trhu, dĺžku jej používania a územný rozsah. Ak sa to firme podarí dokázať, je to pre ňu dobrá správa.
Záver SDEÚ je v tomto prípade jasný. Využívanie označenia konkurencie v rámci PPC reklamy na vlastnú propagáciu nie je v poriadku. Označuje sa to ako free-riding, či parazitovanie. Ak k tomu dochádza a vaša známka (ktorou si chránite označenie) disponuje dobrým menom, môžete sa efektívne brániť a zabrániť konkurencii využívať vaše označenie v rámci PPC reklamy.
Ostatné články
Zjednodušené zakladanie sro-čky
Od februára založíte sro-čku jednoduchšie. Po novom si môžete vybrať medzi pôvodným postupom, a novým zjednodušeným postupom. Zjednodušený postup však môžu využiť iba tí podnikatelia, ktorých sro-čka spĺňa nasledovné kritériá: maximum päť spoločníkov spoločnosť je založená za účelom podnikania predmetom podnikania sú len vybrané činnosti zo zoznamu voľných živností, maximálne…
Granty na ochranné známky
Úrad EÚ pre duševné vlastníctvo ponúka aj v roku 2023 možnosť podať malým a stredným podnikateľom (SME) žiadosť o grant. Preto, ak plánujete zápis svojej ochrannej známky, môžete tak ušetriť na poplatkoch. V období od 23. januára 2023 do 08. decembra 2023 môžete Úradu predkladať vaše návrhy. Uzávierka predložených žiadostí…