Obchodujete cez e-shop so zahraničím? Prečítajte si, aké pravidlá z pohľadu dani z pridanej hodnoty sa vás týkajú

Obchodujete cez e-shop so zahraničím? Prečítajte si, aké pravidlá z pohľadu dani z pridanej hodnoty sa vás týkajú

Každý z nás dnes rád nakupuje cez internet. Predávajúci šetrí náklady na prevádzku a mzdy. Kupujúci – zvyčajne spotrebiteľ zasa šetrí čas a v neposlednom rade peniaze, keďže takto zakúpený tovar býva lacnejší.

E-shopy sa predbiehajú dizajnom a cenami aby prilákali nielen domácich, ale aj zahraničných klientov. Preto sa predaj tovaru cez internet stal celosvetovým fenoménom, ktorý si vyžaduje svoje pravidlá. V tomto článku vám priblížime, ako ich upravuje slovenský zákon o dani z pridanej hodnoty.

Pri cezhraničnom predaji tovaru cez internet (tzv. zásielkový predaj) v rámci EÚ nastávajú 2 situácie a to:
•    predaj tovaru zo Slovenska zákazníkovi so sídlom v inom členskom štáte EÚ,
•    predaj tovaru z iného členského štátu EÚ zákazníkovi na Slovensko. 1

Z pohľadu zdanenia (uplatnenia sadzby DPH) platia dva princípy:

1.    Princíp zdanenia v krajine pôvodu. Podľa tohto princípu sa tovar zdaňuje  v členskom  štáte  dodávateľa. Ak sa tovar dodáva zo Slovenska zákazníkovi do Rakúska (ktorý nemá pridelené IČ DPH), tovar bude zdanený na Slovensku. V prípade dodania z Rakúska zákazníkovi na Slovensko (ktorý nemá pridelené IČ DPH) bude tovar zdanený v Rakúsku. Inými slovami, na daný tovar sa uplatní sadzba dane z pridanej hodnoty platná v krajine dodávateľa (e-shopu). 

2.    Princíp zdanenia v krajine určenia. Tento princíp zdanenia sa uplatní, ak dodávateľ tovaru presiahne limit pre zásielkový predaj stanovený členským štátom, do ktorého tovar dodáva. V tom prípade je dodávateľ tovaru povinný sa zaregistrovať pre DPH v danom štáte a uplatniť sadzbu dane tohto  štátu do ktorého tovar dodáva. Každý členský štát si sám upravil limity pre zásielkový predaj. Napr. Slovensko má stanovený limit 35 000 EUR. Takže ak dodávateľ tovaru z iného členského štátu dodá na Slovensko tovar v celkovej hodnote, ktorá presiahne sumu 35 000 EUR, je povinný sa na Slovensku zaregistrovať pre daň z pridanej hodnoty. Tovar na Slovensko bude následne dodávať so slovenskou DPH (v súčasnosti 20%), a táto DPH bude splatná na Slovensku. 

Aby sme vedeli správne určiť miesto zdanenia je dôležité preto poznať krajinu kam sa tovar dodáva a limity pre zásielkový predaj v jednotlivých členských štátoch. Limit sa sleduje vždy za kalendárny rok.

Aby sme mohli uplatniť vyššie uvedené princípy zdanenia je potrebné sa uistiť, že dodanie spĺňa podmienky pre zásielkový predaj:
•    tovar je odoslaný alebo prepravený dodávateľom (alebo na jeho účet),
•    tovar je odoslaný z členského štátu iného ako je členský štát, v ktorom sa skončí odoslanie alebo preprava tovaru (dodávateľ nemôže mať v štáte, kam tovar zasiela svoj sklad, doprava sa musí začať v krajine pôvodu tovaru – teda v krajine dodávateľa),
•    odberateľom je osoba, ktorá nemá pridelené IČ DPH.

Internetový (alebo zásielkový) predaj sa vyznačuje tým, že sa poskytuje on-line nehľadiac na hranice štátov, nielen v rámci EÚ ale v rámci celého sveta. Preto v praxi môžu vzniknúť rôzne situácie, ktoré si vyžadujú svoje posúdenie. V prípade otázok sa na nás prosím obráťte.

V MATHISON legal sa staráme nielen o vaše právne záležitosti, ale aj o investície a daňové otázky. Pomáhame pri akvizícii majetku a pri jeho ďalšom predaji. Radíme, ako urobiť strategické právne a daňové rozhodnutia pre dosiahnutie biznis cieľov. Našou prácou pomáhame posilňovať vašu pozíciu na trhu a motivujeme k vyšším štandardom. 
 

1 V oboch prípadoch hovoríme o zákazníkovi ako o spotrebiteľovi, alebo ako o podnikateľovi, ktorý nie je registrovaný na DPH. V prípade predaja tovaru medzi osobami registrovanými na DPH, u predajcu pôjde o oslobodenie od DPH a u zákazníka sa vykoná samozdanenie.

Ostatné články

Prvá regulácia umelej inteligencie

Prvá regulácia umelej inteligencie

EÚ prichádza s prvou právnou reguláciou AI na svete (AI Act). Neregulované využívanie AI môže zasahovať nie len do bezpečnosti krajín EÚ, ale aj do ľudských práv a súkromia občanov.  Na začiatok chce Komisia priniesť definíciu AI systému. Jej presné znenie ešte nie je známe, avšak hlavným kritériom pri jej vytváraní by…

Európsky akt o kybernetickej odolnosti pre výrobky s digitálnymi prvkami

Európsky akt o kybernetickej odolnosti pre výrobky s digitálnymi prvkami

EÚ parlament a Rada dosiahli predbežnú dohodu ohľadom podoby Európskeho aktu o kybernetickej odolnosti. Tento akt rieši kybernetickú bezpečnosť výrobkov, ktoré obsahujú digitálne prvky – od softvérových produktov, smart spotrebičov cez detské monitory a hračky až po mobilné telefóny.  Nová regulácia sa bude vzťahovať na všetky produkty, ktoré sú pripojené priamo alebo…

Napíšte partnerovi
kancelárie

Klientom zvyčajne odpovedáme do 24 hodín

Táto stránka je chránená sytémom reCAPTCHA od Google s ochranou súkromia a podmienkami používania.
MATHISON