Aby firmy prežili pandémiu, riešia cash flow, dane a reorganizujú biznis. My im v tom pomáhame

Aby firmy prežili pandémiu, riešia cash flow, dane a reorganizujú biznis. My im v tom pomáhame

Rozhovor s Oliverom Majdúchom a Lenkou Paluchovou, partnermi z advokátskej kancelárie MATHISON legal o tom, aké je to otvoriť novú špecializáciu v právnickej firme, ako firmy reagujú na krízovú situáciu a o praktickom prínose vládnych opatrení.

MATHISON vystupuje ako advokátska kancelária pre IT a korporátnych klientov. Ako vznikol nápad robiť daňové právo? 

Oliver MajdúchÚprimne, úvodnú myšlienku nám vnukli klienti. Ako advokáti sme vyrástli na IT sektore. V súčasnosti však okrem technologických firiem zastupujeme spoločnosti naprieč segmentmi, od startupov, cez SME až po Fortune 500 korporácie. Títo klienti sa na nás často obracali s daňovými otázkami, pričom my sme ich museli odkazovať na iných poradcov. Otvorenie vlastného daňového desku zapadalo do filozofie kancelárie rozširovať portfólio, preto som neváhal.  

Lenka Paluchová: Pre mňa bol hlavným spúšťačom projekt pre veľkého IT klienta, kde sme v rámci cezhraničnej transakcie riešili miesto daňovej rezidencie z pohľadu pravidiel medzinárodného zdaňovania. Dovtedy som spolupracovala so S&M na niekoľkých projektoch ako externý poradca, ale pri tomto klientovi sme si povedali, že začneme robiť daňové právo pod jednou značkou. 

Otvorenie novej špecializácie nie je jednoduchá úloha. Ako ste to vyriešili po personálnej a odbornej stránke? 

Majdúch: Keďže sa jedná o špecifickú oblasť práva, pochopiteľne sme potrebovali partnera, ktorý nám pomôže s budovaním desku. S Lenkou sa poznáme ešte z právnickej fakulty, obaja sme ako študenti pracovali v advokácii a mali sme podobný drive. Aj keď Lenka sa po škole špecializovala na dane a ja na obchodné právo, zostali sme priateľmi a pravidelne sme sa stretávali. 

Boli to také „hecovacie“ stretnutia, kde sme si vymieňali zážitky z praxe a súťažili, kto sa posunul v kariére ďalej. Neskôr sme úplne prirodzene začali spolupracovať aj ako právnici. Vďaka tomu, že som Lenku mohol sledovať počas celej jej kariéry, obsadenie desku bola pre mňa tá najľahšia časť práce. 

Paluchová: Daňové právo je a vždy bolo mojou srdcovou záležitosťou. Už na vysokej škole som vedela, že sa chcem uberať týmto smerom. Popri právnickej fakulte som vyštudovala aj financie na Ekonomickej univerzite a následne medzinárodné zdaňovanie vo Viedni. Mojou stratégiou v živote je vyniknúť, mať niečo, čo ostatní nemajú. Vďaka tejto unikátnej kombinácii som mala príležitosť pracovať na zaujímavých projektoch pre jednu z popredných slovenských advokátskych kancelárii.

Aké služby poskytujete v rámci daňového desku? 

Palúchová: Najčastejšie radíme klientom pri transakciách, teda pri kúpe alebo predaji majetku. Účelom je nastaviť transakciu z pohľadu dani z príjmov aj DPH tak, aby sme minimalizovali vysoké daňové zaťaženie. Poskytujeme tiež daňové konzultácie, vypracovávame právne stanoviská z pohľadu slovenského aj medzinárodného zdanenia a transferovú dokumentáciu. Veľa klientov využíva zahraničné štruktúry, my im radíme ako môžu svoje zisky dostať „domov“ legálne a daňovo efektívne. 

Majdúch: Primárne sa špecializujeme na daň z príjmov právnických osôb a daň z pridanej hodnoty. Na Slovensku tiež poskytujeme zastupovanie pred daňovým úradom, príp. následne pred správnym súdom. Snažíme sa zastrešiť celú oblasť daňového práva.

V čom je pridaná hodnota takejto služby? Nestačí mi na takéto úlohy účtovník alebo daňový poradca?

Paluchová: Našou najväčšou pridanou hodnotou sú vzdelanie a skúsenosti. Kombinácia práva a daní je unikátna a na Slovensku sa jej venuje veľmi málo konzultantov. Naši klienti si teraz nemusia platiť rôznych poradcov. 

Majdúch: Zjednodušene sa dá povedať, že tam, kde sa končí úloha účtovníka, začína naša práca. Často sa stáva, že klientovi pripravujeme zmluvu a zistíme, že je potrebné posúdiť aj daňové aspekty. Tým, že spájame právo a dane, vieme klienta pri jednoduchých právnych úkonoch upozorniť na čo si má dávať pozor z daňového hľadiska. Dobre je to vidieť na príklade transferového oceňovania ktoré je mnohokrát zo strany klientov zanedbávané. Pri vnútroskupinových transakciách na to upozorníme a pomôžeme klientovi s riešením.

Ako na to reagujú klienti počas krízy okolo COVID-19? 

Paluchová: Firmy sa teraz snažia šetriť cash flow, eliminovať náklady a reorganizovať biznis tak, aby prežili. V tomto im pomáhame. Napríklad, pri niektorých klientoch radíme rozdeliť biznis na dve časti, čím sa eliminuje negatívny dopad neprosperujúcej časti na výkonnú zložku firmy. V inom prípade môže zase ísť o nastavenie štruktúry spoločnosti s ohľadom na úsporu cash flow. 

Majdúch: Mali sme trochu šťastie v nešťastí. Na daňovom desku sme pracovali pol roka a spustili sme ho tri mesiace pred príchodom pandémie. Za ten čas sme stihli vytvoriť základnú stopu a klienti si všimli, že sa tejto téme venujeme. Pre väčšinu firiem je počas pandémie najdôležitejšia likvidita. A my v rámci daňového desku klientom radíme, ako jej môžu pomôcť. 

Aké prípady riešite v posledných týždňoch najčastejšie? A aký očakávate ďalší vývoj?

Paluchová: Rozlišujeme medzi klientmi zasiahnutými krízou a tými, ktorých biznis príchodom pandémie až tak neutrpel. Prvá skupina sa zameriava na šetrenie. Najhorúcejšími otázkami sú preto neuhradené faktúry a ich daňové dopady, odklad preddavkov a daňového priznania, aplikácia vládnych opatrení do praxe. 

Majdúch: Tí šťastnejší, ktorí pokračujú v biznise štandardným modelom sa na nás obracajú napr. so zmluvnou dokumentáciou, kde posudzujeme daňové dopady transakcie. V súčasnosti nám tiež stúpajú dopyty na vypracovanie transferovej dokumentácie, ktorá je potrebná na transakcie medzi spriaznenými osobami.  

Čo si myslíte o  vládnych opatreniach na pomoc podnikateľom? 

Paluchová: Oceňujem, že štát robí opatrenia aby podnikateľom pomohol. Osobne si však myslím, že opatrenia sú prijímané chaoticky a firmy ani ľudia im častokrát nerozumejú. Potom je na nás právnikoch to učesať a priblížiť klientom. V praxi to robíme cez rôzne praktické návody a webináre. Podľa účasti usudzujem, že firmy majú čo robiť, aby pochopili, čo im to štát vlastne ponúka a ako to reálne využiť. 

Majdúch: Štát musí na krízu reagovať veľmi rýchlo. Preto nemôžeme byť prekvapení, že nie všetky opatrenia sú vždy perfektné. Našou výhodou je, že ako právnici rozumieme jazyku právnych predpisov. Veľkú časť našej práce teraz predstavuje pomoc klientom pri praktickej aplikácií týchto opatrení.  

MATHISON legal - advokáti pre Industry 4.0, dobu automatizácie, umelej inteligencie a blockchain. 
Dodávame pragmatické právne riešenia pre startupy, SME aj korporácie z rebríčka Fortune 500. Najradšej pracujeme na projektoch v oblasti IT, daní, M&A, nehnuteľností a startupov. Klientom radíme, ako urobiť strategické právne rozhodnutia pre dosiahnutie svojich biznis cieľov. Našou prácou pomáhame posilňovať ich pozíciu na trhu a motivujeme k vyšším štandardom. Sídlime v Bratislave a pracujeme v tíme 7 právnikov. 

Zdroj: https://www.tyzden.sk/promotion/64628/aby-firmy-prezili-pandemiu-riesia-cash-flow-dane-a-reorganizuju-biznis-my-im-v-tom-pomahame/?ref=tit

Ostatné články

Nové povinnosti voči Obchodnému registru

Nové povinnosti voči Obchodnému registru

Obchodný register dostupný na internete (orsr.sk) má novú funkciu – pri výpise konkrétnej firmy zobrazuje rôzne symboly pri menách jednotlivých fyzických osôb alebo aj spoločností (ktoré sú spoločníkmi). Uvidíte zelenú fajku alebo červený krížik, prípadne dve osoby vedľa seba. Čo to znamená? Doposiaľ sa pri zápise do Obchodného registra vyžadovalo…

Zmeny pri prevode väčšinového podielu s.r.o.-čky

Zmeny pri prevode väčšinového podielu s.r.o.-čky

Od júla 2022 nadobudne účinnosť zákon o riešení hroziaceho úpadku, podľa ktorého bude prevod väčšinového obchodného podielu nadobúdať účinok už doručením zmluvy o prevode spoločnosti. Táto úprava nepriamo novelizuje ustanovenia Obchodného zákonníka. Aktuálne je pri prevode obchodného podielu potrebné predkladať obchodnému registru okrem iných dokumentov súhlas správcu dane, prípadne vyhlásenie…

Napíšte partnerovi
kancelárie

Klientom zvyčajne odpovedáme do 24 hodín

Táto stránka je chránená sytémom reCAPTCHA od Google s ochranou súkromia a podmienkami používania.
MATHISON